Tulevat tapahtumat

Vanniemen asuntovaunupaikka 1

Vanniemen asuntovaunupaikka 2

Kyläniemen asuntovaunupaikka

Huom. varauksen voi tehdä aikaisintaan kuukausi ennen vuokrausajankohtaa

Kalajutut

Ensimmäinen päivä eli sunnuntai 12.8

Ensimmäinen aamu valkeni pilvisessä säässä ja lämpöä oli n. 14 astetta.Etelän helteet oli unohdettu matkalla. Tuulta aamupäivällä oli 4m ja tihkusade säesti kalastajia.

Puolilta päivin kun olimme nuotiokahvilla Saunarilla tuuli tyyntyi lähes tyyneksi.

Uistelua olimme harrastaneet ja kalat olivat väistelleet loistavasti uistimia.Uisteluun kyllästyneet kalastajat alkoivat heittelemään lippoja ja saalista alkoi tulla. Paljon oli juttuja kaloista mutta todisteita oli vähän. Leksa ja Petu saivat 42 cm harjukset ja Hanski sai pitkän väsytyksen jälkeen komean 52cm siian (1.32kg). Siika on meidän kaikkien reissujen ennätys siika.

Rantautumisen jälkeen kalojen perkaus/suolaus. Sauna olikin jo lämmin joten kalastajat puhtaiksi ja kortin peluuseen.

Toinen päivä maanantai 13.8

Yö ja aamu oli sateinen sekä pilvinen. Kalastajat ryhtyivät eilisten vonkaleiden savustukseen.

Aamupäivän ruokana oli savustetut kalat ja kylmä santtupoika, siitä ei sitten ruoka parane!

Kalastajat päättivät pitää lakisääteisen vapaapäivän ja keskittäytyä risuaidan peluuseen.

Kolmas päivä tiistai 14.8

Aamu alkoi pilvisenä 13 astetta ja Inari oli lähes tyyni. Kalastajan tankkasivat ruokaa reilusti, tietäen kovan kalastuspäivän koittavan.

Kotkaniemestä saatiin 3 harria ja hauet kiusasi, vieden vehkeet.

Vasikkaselällä kalat odottivat Korhosia, ilta kääntyi hämäräksi. Matalikkoja heitellessä alkoi harjukset nousta veneeseen, mutta vain 5kpl. Illan isoin sattui Karin virveliin 53cm ja 1160g.

Päivän uistelut meni ihan harakoille. Päivän lopuksi kalanperkaukseen ja saunaan.

Neljäs päivä keskiviikko 15.8

Aamu oli aurinkoinen ja tuuleton. Aamupäivän ohjelmana eilisien harjusten savustus. Harjuksia syötiin ja oluet juotiin.

Puolenpäivän maissa lähdettiin Petun kanssa järvelle ja vanhukset jäivät päiväunille.

Uistinta vedettiin Saunarin takana ja alamittaisia taimenia iski jatkuvasti.

Nuotiokahvit ja makkarat syötyämme jatkoimme kalastusta uistellen ja heitellen. Tästä päivästä tuli kautta-aikojen huonoin saalispäivä, vaikka sää oli kokoviikon parhain.

Alamittaisten kalojen sarjan kruunasi Petun saama viimeinen kala. (Arviolta n. 17,8 cm pitkä hauki lippaan)

Viides päivä torstai 16.8

Aamulla oli 16 astetta ja 6m tuulta. Martti lähti meidän mukaan ja matka oli kohti uusi paikkoja meille, eli lihasaarta.

Kovan vastatuulen röykyytyksen, pääsimme määränpäähän. Heittelyllä aloitettiin pari tuntia ja sen jälkeen menimme kahvi/makkaratauolle.

Heittelyllä jatkoimme ja tulosta alkoi tulla 4 harjusta ja kaksi rautua. Myös uusi kalalaji tuli kun saatiin Martin mukaan maastopukuinen taimen (hauki).

Uistellen jatkoimme kalastelua ja ainut saalimme oli rautu. Rantautumisen jälkeen näkäräiset ja kalojen kimppuun.

Sauna odotti ykkösmökkiläisten lämmittäminä ja olivat vielä tehneet vihdan. Kiitos siitä kalastajaystäville.

Risuaitaa pelaten ja lämpimiä voileipiä syöden ilta eteni mallikkaasti.

Kuudes päivä perjantai 17.8

Aamulla savustimme edellisen päivän kalat. Maukasta ruokaa saimme taas. Tuuli oli erittäin kova ja puuskittainen.

Vanhukset aikoivan jäädä mökille, Leksan suusta kuului lausahdus, et mie lähen ongelle ahvenjärvelle,(Leksa). Sieltähän tuli ahvenia kymmenkunta ongella.

Petu ja Kari lähtivät Muotunasaarille tyrskykalaan ja saivat 4 harria ja 2 rautua.

Saaliskalat perattuamme läksimme saunaan. Ruokanamme oli hernari ja sen jälkeen risuaidan peluu.

Viimeinen seitsemäs päivä lauantai 18.8

Aamu alkoi aurinkoisena, mutta tuulisena. Sääennusteen mukaan tuuli oli tyyntymässä puolenpäivän maissa.

Lähdimme viimeiseen kalastuspäivään klo 12 aikaan. Vastatuuleen rytkytettiin. Kettuniemen kohdilta aloitettiin uistelulla ja aallokko alkoi tyyntyä. Vaatekerroksia alettiin riisua kun aurinkoinen sää helli kalastajia.

Heittelyä jonkin verran Martin paskaluodoilla ja sitten alkoi kahvi/makkarahammasta kolottaa. Tauolla hiomme viimehetken suunnitelmaa illalle.

Petu ja Kari lähti uistelemaan kohti Partakkoa. Vanhukset lähtivät heittelemään kuulema "varmoille paikoille". Kun vertailimme kalasaaliitamme, tyhjän näköisiä olivat. Ainostaan nuorisolle oli yksi kala, onnenkantamoisella tuurilla vetäessä tullut rautu. Hieno keli ja kalat ei mahdu näköjään samaan päivään Inarilla.

Eiku mökin siivoukseen, ruokailemaan ja saunomaan.

Ajoissa nukkumaan, klo 4 herätys ja klo 5 lähtö kohti etelään.

Kiitos Leilalle ja Martille vieraanvaraisuudesta.

Kyl myö tullaa toistekkii!

Kiitos myös meitä seuranneet ystävämme !

Terveisin, Leksa, Hanski, Petu ja Kari.